facebook lawandmore.nl   instagram lawandmore.nl   linkedin lawandmore.nl   twitter lawandmore.nl

Afspraak

Law & More Logo

Digitaal Procederen : Efficiëntie Door Het KEI-programma
Nieuws, Procesrecht

Digitaal procederen : Efficiëntie door het KEI-programma

Maak gebruik van digitaal procederen met het KEI-programma

Eerder plaatsten we al een bericht over de mogelijkheid van het digitaal procederen. Per 1 maart is de Hoge Raad (de hoogste rechterlijke instantie van Nederland) hiermee van start gegaan, als onderdeel van het KEI-programma. Dit betekent dat civiele vorderingszaken bij de Hoge Raad digitaal ingediend en behandeld kunnen worden. Later zullen ook de lagere gerechten hiermee beginnen. Door het KEI-programma wordt de rechtspraak voor alle betrokkenen toegankelijker en begrijpelijker. Benieuwd wat dit voor u inhoudt? Neem dan contact op met één van onze advocaten!

 
Controversiële Recente Ongelukken Met Zelfrijdende Auto’s
Actualiteiten, Nieuws

De controversiële recente ongelukken met zelfrijdende auto’s…

Controversiële recente gebeurtenissen: toekomst van auto’s

De controversiële recente ongelukken met zelfrijdende auto’s hebben de Nederlandse industrie en regering duidelijk niet afgeschrikt. Recentelijk heeft het kabinet een wetsvoorstel aangenomen dat het mogelijk maakt om op de weg te experimenteren met zelfrijdende auto’s, zonder dat hierbij een bestuurder fysiek aanwezig is. Tot nu toe is de aanwezigheid van een bestuurder altijd vereist geweest. Binnenkort zal het voor bedrijven mogelijk zijn een vergunning aan te vragen om dergelijke experimenten uit te mogen voeren.

Wat Is De Wet Huis Voor Klokkenluiders? Ontdek Het Hier!
Arbeidsrecht, Nieuws

Wat is de Wet Huis voor Klokkenluiders? Ontdek het hier!

Uw rechten onder de Wet Huis voor Klokkenluiders

Niet in elke organisatie wordt even integer gehandeld. Velen zijn echter bang om aan de bel te trekken, nu de ervaring meermaals heeft uitgewezen dat klokkenluiders niet altijd even goed beschermd werden. De in juli 2016 in werking getreden Wet Huis voor Klokkenluiders was bedoeld om hier verandering in te brengen en stelt regels voor het melden van misstanden in organisaties met meer dan 50 medewerkers. In principe geldt de regeling voor werknemer en werkgevers. Op een andere manier dan in het arbeidsrecht, worden deze begrippen in het licht van de Wet Huis voor Klokken ruim uitgelegd. Ook de ZZP’er valt daarmee onder deze regeling.

22-02-2017

Waarom Dragen Pastafari Een Vergiet? Lees Nu Meer! | L. & M.
Actualiteiten, Nieuws

De Pastafari: de aanhangers van het…

Pastafari : De juridische strijd achter het geloof

De Pastafari : de aanhangers van het ietwat absurde geloof in het vliegende spaghettimonster. Het is al enige tijd een fenomeen. Aanhangers van het Pastafarisme komen in het nieuws omdat zij met een vergiet op hun hoofd wensen op de foto te gaan voor een paspoort of identiteitsbewijs. De redenering daarbij is dat zij net als joden en moslims op basis van het geloof het hoofd wensen te bedekken.

De rechtbank Oost-Brabant stak hier in een recente uitspraak een stokje voor en oordeelde dat het Pastafarisme, naar de maatstaf van het EHRM, niet getuigt van voldoende serieusheid om aangemerkt te kunnen worden als godsdienst of levensbeschouwing. Daarnaast kon de man in kwestie de vragen van de rechtbank niet voldoende beantwoorden en bleek bij hem niet van een serieuze beleving van een geloof of levensbeschouwing.

21-02-2017

Werkgevers Betalen Voor Fouten: €170.000 Case | Law & More
Arbeidsrecht, Nieuws

Werkgevers dienen goed op te letten onder…

Werkgevers: Voorkom dure ontslagfouten

Werkgevers dienen goed op te letten onder welke omstandigheden zij een werknemer wensen te ontslaan. Dat blijkt maar weer uit een uitspraak van de kantonrechter in Assen. Een ziekenhuis moest zijn werknemer (een apotheker) een transitievergoeding van € 45.000,- en een billijke vergoeding van € 125.000,- betalen nu er geen redelijke grond voor ontbinding van de arbeidsovereenkomst was. Aan de zijde van de apotheker zou er namelijk sprake zijn van disfunctioneren, wat later niet het geval bleek. De arbeidsovereenkomst werd echter toch ontbonden, met de toegewezen vergoedingen als gevolg. Er was inmiddels namelijk sprake van een verstoorde arbeidsverhouding die geheel aan de werkgever te wijten was.

10-02-2017

Rechtspraak Innoveert: Digitaal Procederen Mogelijk! | L&M
Nieuws, Procesrecht

Ook de rechtspraak innoveert. Vanaf 1 maart 2017 wordt…

Rechtspraak innoveert : Online civiele zaken starten

Ook de rechtspraak innoveert. Vanaf 1 maart 2017 wordt het daarom mogelijk om digitaal te procederen bij de Hoge Raad in civiele vorderingszaken. De cassatieprocedure blijft in de basis hetzelfde. Het wordt echter mogelijk online een procedure in te leiden (een soort digitale dagvaarding) en stukken en informatie uit te wisselen. Dit alles is het gevolg van de inwerkingtreding van de nieuwe Kwaliteit en Innovatie (KEI)-wetgeving.

09-02-2017

Dalende Populariteit Van President Trump: Waarom? | L & M
Actualiteiten, Nieuws

Het zal niemand zijn ontgaan: de populariteit van president Trump…

President Trump en de impact van zijn inreisverbod

Het zal niemand zijn ontgaan: de populariteit van president Trump is nog verder gedaald met het door hem ingevoerde inreisverbod. Zo kwam eerder al in het nieuws dat zes Iraniërs op Schiphol waren gestrand toen zij vanuit Teheran naar de Verenigde Staten reisden. Eerder schortte een rechtbank in Seattle het inreisverbod al op. Inmiddels hebben ook drie federale rechters zich over het inreisverbod gebogen. De hoorzitting, die telefonisch plaatsvond en ook nog eens live werd uitgezonden, werd door zeker honderdduizenden mensen gevolgd. Het vonnis van de federale rechters zal deze week nog worden uitgesproken.

08-02-2017

B.F. Skinner: Wegbereider Voor Zelfrijdende Auto's
Actualiteiten, Nieuws

B.F. Skinner zei ooit “De echte vraag is niet of machines denken, maar of mensen dat doen”…

B.F. Skinner en de Revolutie in Wegontwerp

B.F. Skinner zei ooit “The real question is not whether machines think but whether men do”. Deze uitspraak is uitermate toepasselijk op het nieuwe fenomeen van de zelfrijdende auto en op de manier waarop de maatschappij met dit product omgaat. Zo schenkt men reeds aandacht aan de invloed die de zelfrijdende auto kan hebben op het ontwerp van het moderne Nederlandse weggennetwerk.

Om deze reden heeft minister Schultz van Haegen het rapport ‘Zelfrijdende auto’s, Verkenning van implicaties op het ontwerp van wegen’ op 23 december aangeboden aan de Tweede Kamer. Dit rapport beschrijft onder meer de verwachting dat het mogelijk zal worden om borden en wegmarkeringen achterwege te laten, wegen anders te ontwerpen en gegevens tussen voertuigen uit te wisselen. Op deze wijze kan de zelfrijdende auto bijdragen aan het uitbannen van verkeersproblemen.

SER : Inzichten Voor Succesvolle Fusies | Low And More
Nieuws, Ondernemingsrecht

Volgens de cijfers van de SER is de hoeveelheid Nederlandse fusies explosief gestegen…

Volgens de cijfers van de SER is de hoeveelheid Nederlandse fusies explosief gestegen. Vergeleken met 2015 is de hoeveelheid fusies in 2016 met 22% toegenomen. Deze fusies vonden voornamelijk plaats in de dienstverlenings- en industriesector. Ook ondernemingen in de non-profit sector zijn lustig aan het fuseren geslagen. Mochten deze cijfers u – als ondernemer – aanmoedigen om ook een fusie te overwegen, vergeet dan niet acht te slaan op de toepasselijke Fusiegedragsregels!

Advocatenkantoor: Juridische Steun Voor Uw Start-up | L & M
Nieuws, Ondernemingsrecht

Als advocatenkantoor gevestigd op het Science Park in Eindhoven…

Als advocatenkantoor gevestigd op het Science Park in Eindhoven hechten we veel waarde aan start-up ondernemingen. Zoals we gisteren schreven, onderkent ook de regering het belang van start-ups, hetgeen zij bevestigt met de recente publicatie van een lijst met veranderingen die voor de deur staan in 2017. Ondernemers zullen de kans krijgen om de investeringen in hun start-ups te verhogen, nu de loonverplichting voor DGA’s van start-ups wordt bijgesteld. Meer geld zal worden vrijgemaakt voor R&D. Ook voor ondernemingen in algemene zin is er goed nieuws: sinds 1 januari kunnen buitenlandse aandeelhouders hun teveel betaalde dividendbelasting terugkrijgen.

 

Advocatenkantoor: Steun voor Start-ups in Eindhoven

Als advocatenkantoor gevestigd op het Science Park in Eindhoven, richten wij ons met passie op het ondersteunen van start-up ondernemingen. Start-ups vormen de motor van innovatie en economische groei, en we begrijpen hoe belangrijk het is om hen een solide juridische basis te bieden. Zoals we gisteren schreven, is ook de regering zich bewust van het belang van start-ups. Dit blijkt uit een lijst met aangekondigde veranderingen die in 2017 zijn doorgevoerd en waarmee start-ups hun potentieel verder kunnen benutten.

Veranderingen voor Start-ups en Ondernemingen

Een van de meest opvallende wijzigingen is de aanpassing van de loonverplichting voor DGA’s van start-ups. Dit biedt ondernemers de mogelijkheid om meer te investeren in hun bedrijf en innovaties te versnellen. Daarnaast is er extra financiering vrijgemaakt voor onderzoek en ontwikkeling (R&D), waardoor start-ups die zich richten op technologische innovaties nog meer mogelijkheden krijgen om te groeien.

Ook voor ondernemingen in bredere zin is er goed nieuws. Sinds 1 januari kunnen buitenlandse aandeelhouders hun teveel betaalde dividendbelasting terugvorderen. Dit schept nieuwe kansen voor internationale investeerders en versterkt Nederland als aantrekkelijke vestigingsplaats voor bedrijven.

Hoe Kan Ons Advocatenkantoor Helpen?

Ons advocatenkantoor biedt gespecialiseerde juridische ondersteuning aan start-ups, variërend van het opstellen van contracten en het beschermen van intellectuele eigendommen tot advisering bij financieringsstructuren en belastingkwesties. Wij helpen start-ups navigeren door de complexe regelgeving en maximaliseren hun kansen op succes.

Bent u een ondernemer of start-up gevestigd in Eindhoven of daarbuiten? Ons advocatenkantoor staat klaar om u te begeleiden en te adviseren, zodat u zich volledig kunt richten op het laten groeien van uw onderneming. Neem vandaag nog contact met ons op om te ontdekken hoe wij u kunnen ondersteunen bij uw zakelijke doelen.

Bedrijven Kiezen Voor Nederland – Hier Is Waarom| Low & More
Actualiteiten, Nieuws

Nederland heeft opnieuw bewezen een goede voedingsbodem te zijn voor zowel…

Waarom kiezen bedrijven voor Nederland?

The Netherland has once again proven to be a good breeding ground for both national and international companies, as can be seen from various figures and results published by the government just before New Year. The economy paints a rosy picture with stable growth and falling unemployment. There is a high degree of confidence among consumers and companies. The Netherland is one of the happiest and most prosperous countries in the world.

And the list goes on. The Netherlands has taken fourth place on the list of countries with the most competitive economy in the world. From an innovation perspective, the Netherlands has also proven itself to be a solid partner. Not only has the Netherlands set a course for a green economy to be proud of, it also has the most stimulating business climate in the world. Still not convinced?

Een concurrerende en innovatieve economie

Nederland staat op de vierde plaats van landen met de meest concurrerende economie ter wereld. Dit komt onder andere door het gunstige belastingklimaat, de hoogwaardige infrastructuur en de toegang tot een goed opgeleide beroepsbevolking. Innovatie speelt hierbij een sleutelrol. Het land heeft bewezen een solide partner te zijn op het gebied van innovatie. Nederland excelleert niet alleen in technologie en wetenschap, maar heeft ook een duidelijke koers uitgezet richting een groene en duurzame economie.

Stimulerend ondernemersklimaat

Een van de grootste aantrekkingskrachten van Nederland is het stimulerende ondernemersklimaat. Dankzij de strategische ligging in Europa, de goede verbindingen met andere markten en de aanwezigheid van belangrijke logistieke knooppunten, zoals de Rotterdamse haven en Schiphol, is Nederland een ideale locatie voor bedrijven die hun activiteiten willen uitbreiden. Daarnaast biedt Nederland uitstekende ondersteunende diensten, zoals subsidies voor innovatie, fiscale voordelen en een uitgebreid netwerk van zakelijke contacten.

Talent en kwaliteit van leven

Niet alleen het economische aspect speelt een rol, maar ook de levenskwaliteit in Nederland. Bedrijven kiezen vaak voor een land waar hun medewerkers graag willen wonen en werken. Nederland biedt een hoge levensstandaard, uitstekende gezondheidszorg, een multiculturele samenleving en een internationaal georiënteerd onderwijs. Deze factoren maken het land aantrekkelijk voor buitenlandse investeerders en talenten.

Digitalisering en duurzaamheid

Nederland loopt voorop in digitalisering en duurzaamheid. Veel bedrijven kiezen voor Nederland vanwege de toegang tot een van de snelste en meest stabiele digitale infrastructuren ter wereld. Daarnaast is Nederland een pionier op het gebied van circulaire economie en hernieuwbare energie, wat het land aantrekkelijk maakt voor bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.

Getouwtrek en getuigenverhoor uitgelegd
Civiel Recht, Nieuws

In een geschil kan men altijd een hoop getouwtrek en ge-hij-zei-zij-zei verwachten

Getouwtrek en getuigenverhoor uitgelegd

In a dispute, one can always expect a lot of tug-of-war and he-said-she-said. In order to clarify a case further, the judge may order a witness hearing. One of the characteristics of such a hearing is its spontaneity. In an attempt to get the answers as sincere as possible, the hearing takes place ‘spontaneously’ in the presence of a judge.

The Supreme Court has now ruled that, from a procedural economy perspective, it is permitted to have the hearing take place on the basis of a written statement drawn up in advance. In this specific case of 23 December, it would otherwise have taken an exceptionally long time to hear all six witnesses. However, in that case it is important that the court, when assessing the evidence, takes into account the fact that such written statements can lead to reduced reliability.

De spontaniteit van een getuigenverhoor

Een getuigenverhoor staat bekend om zijn spontane karakter. Het doel is om de getuige zo oprecht mogelijk antwoorden te laten geven. Daarom wordt dit verhoor doorgaans gehouden in aanwezigheid van een rechter, zonder dat de getuigen zich uitgebreid voorbereiden. Deze aanpak heeft als voordeel dat de rechter direct kan inspelen op antwoorden, waardoor een vollediger beeld van de situatie ontstaat.

Nieuwe richtlijnen van de Hoge Raad

De Hoge Raad heeft echter geoordeeld dat, vanuit het oogpunt van proceseconomie, het toegestaan is om een getuigenverhoor te baseren op vooraf opgestelde schriftelijke verklaringen. In een specifieke zaak van 23 december bleek dit noodzakelijk, omdat het anders uitzonderlijk veel tijd zou kosten om alle zes getuigen persoonlijk te horen. Hoewel dit een praktische oplossing biedt, waarschuwde de Hoge Raad dat schriftelijke verklaringen minder betrouwbaar kunnen zijn. Het is dan ook van belang dat rechters dit in hun bewijswaardering meenemen.

Getouwtrek in het proces

In veel juridische procedures is getouwtrek een onvermijdelijk onderdeel. Partijen proberen vaak hun standpunten te versterken door getuigenverklaringen strategisch in te zetten. Dit kan leiden tot spanningen, vooral wanneer getuigen tegenstrijdige verklaringen afleggen. Het gebruik van schriftelijke verklaringen kan in dergelijke gevallen het proces stroomlijnen, maar het blijft cruciaal dat de rechter kritisch blijft en eventuele twijfel over de betrouwbaarheid expliciet benoemt.

Het belang van zorgvuldigheid

Hoewel schriftelijke verklaringen tijd kunnen besparen en het proces kunnen versnellen, benadrukt de Hoge Raad dat spontaniteit en directheid essentieel blijven bij getuigenverhoren. Getouwtrek kan alleen effectief worden aangepakt als rechters zorgvuldig omgaan met de bewijslast en mogelijke partijdigheid van verklaringen in acht nemen. Dit zorgt ervoor dat de uiteindelijke uitspraak zo eerlijk en objectief mogelijk is.

Conclusie:
Getouwtrek in juridische geschillen maakt het vaak lastig om de waarheid boven tafel te krijgen. Getuigenverhoren bieden een waardevol middel om feiten te verduidelijken, mits zorgvuldig uitgevoerd. De balans tussen procesefficiëntie en betrouwbaarheid is essentieel om rechtvaardigheid te waarborgen.

2017-01-10

Wat Is Het UBO-register? Ontdek Hier! - Law & More
Blog, Ondernemingsrecht

Het UBO-register: de vrees van elke UBO?

1. Inleiding van UBO-register

Op 20 mei 2015 heeft het Europees Parlement de vierde antiwitwasrichtlijn aangenomen. Deze richtlijn brengt voor elke Europese lidstaat onder meer de verplichting tot het invoeren van een UBO-register met zich mee. In dit register moeten alle UBO’s van een onderneming worden geregistreerd. Als UBO wordt aangemerkt een natuurlijk persoon die direct of indirect meer dan 25% van het (aandelen)belang in een onderneming bezit, niet zijnde een beursgenoteerde onderneming.

Wanneer niet duidelijk wordt wie dit is of zijn, kan in het uiterste geval een natuurlijk persoon uit het hogere leidinggevende personeel van een onderneming als UBO worden aangemerkt. Het UBO-register dient in Nederland op 26 juni 2017 ingevoerd te zijn en zal naar verwachting een hoop consequenties hebben voor het Nederlandse en Europese ondernemingswezen.

Wil men niet voor onaangename verassingen komen te staan, dan is een goed beeld van de aanstaande veranderingen essentieel. Dit artikel zal derhalve duidelijkheid proberen te scheppen over het UBO-register door in te gaan op haar kenmerkende details en implicaties.

2. Algemeen: een Europees concept

De vierde antiwitwasrichtlijn is een Europees product. De achterliggende gedachte van de invoering van de vierde antiwitwasrichtlijn is dat men wil voorkomen dat witwassers en terrorismefinanciers het huidige vrije kapitaalverkeer en de mogelijkheid tot het vrij verrichten van financiële diensten kunnen gebruiken voor criminele doeleinden. In het verlengde hiervan ligt de wens om de identiteit van alle UBO’s, als zijnde machthebbende personen, vast te stellen. Het UBO-register vormt slechts een deel van de wijzigingen die de vierde antiwitwasrichtlijn wil bewerkstelligen in de realisatie van haar doel.

De richtlijn moet zoals aangegeven vóór 26 juni 2017 geïmplementeerd zijn. Op het punt van het UBO-register schetst men een duidelijk kader. De richtlijn verplicht de lidstaten ertoe zoveel rechtsvormen als mogelijk onder het bereik van de wetgeving te brengen.

Volgens de richtlijn zijn er drie instanties die in ieder geval over de UBO-gegevens moeten kunnen beschikken: de bevoegde autoriteiten (zoals toezichthouders) en alle Financiële Intelligentie Eenheden, meldingsplichtige autoriteiten (zoals onder meer financiële instellingen, kredietinstellingen, accountants, notarissen, makelaars en aanbieders van gokdiensten) en alle personen of organisaties die een legitiem belang kunnen aantonen.

Het staat lidstaten echter vrij te kiezen voor een volledig openbaar register. Het begrip ‘bevoegde autoriteiten’ is in de richtlijn niet verder verduidelijkt. Om die reden is er middels een wijzigingsvoorstel voor de richtlijn op 5 juli 2016 door de Europese Commissie om duidelijkheid gevraagd.

De gegevens die minimaal in het register moeten worden opgenomen zijn de volgende: de volledige naam, geboortemaand, geboortejaar, nationaliteit, woonstaat en de aard en omvang van het door de UBO gehouden economische belang. De definitie van een UBO wordt daarnaast breed gehouden. Het gaat niet alleen om een directe zeggenschap (op basis van eigendom) van meer dan 25%, maar ook om een eventuele indirecte zeggenschap van meer dan 25%.

Indirecte zeggenschap betekent zeggenschap op een andere wijze dan via eigendom. Deze zeggenschap kan gebaseerd worden op zeggenschapscriteria uit de aandeelhoudersovereenkomst, het hebben van een vergaande mate van invloed of het kunnen benoemen van, bijvoorbeeld, bestuurders.

3. Het register in Nederland

Het Nederlandse kader voor de implementatie van het de wetgeving omtrent het UBO-register wordt grotendeels geschetst in een kamerbrief van minister Dijsselbloem van 10 februari 2016. Voor wat betreft de entiteiten die onder de registratieplicht vallen, geeft de kamerbrief aan dat vrijwel geen van de in Nederland bestaande entiteiten buiten schot blijft, behalve de eenmanszaak en de publiekrechtelijke rechtspersonen.

Ook beursgenoteerde vennootschappen zijn uitgezonderd. Anders dan de drie categorieën van inzagegerechtigden waar men op Europees niveau voor kiest, kiest Nederland voor een openbaar register. Dit omdat een ingeperkt register nadelen met zich meebrengt op het gebied van kosten, uitvoerbaarheid en controleerbaarheid. Omdat het register openbaar zal zijn, worden er vier privacywaarborgen ingebouwd:

  1. Iedere gebruiker wordt geregistreerd;
  2. Inzage is niet gratis;
  3. Gebruikers anders dan specifiek aangewezen autoriteiten (die autoriteiten zijn onder meer de Nederlandse Bank, de AFM en het Bureau Financieel Toezicht) en de FIU-NL krijgen slechts inzage in een beperkte set gegevens;
  4. Bij risico op ontvoering, afpersing, geweld of intimidatie volgt een risicobeoordeling per geval, waarbij wordt gekeken op welke punten toegang tot bepaalde gegevens eventueel kan worden afgesloten.

Gebruikers anders dan de specifiek aangewezen autoriteiten en de AFM krijgen slechts toegang tot de  volgende gegevens: naam, geboortemaand, geboortejaar, nationaliteit, woonstaat en aard en omvang van het door de uiteindelijke belanghebbende gehouden economische belang. Dit minimum betekent dat niet alle instellingen die verplicht UBO-onderzoek moeten doen al hun verplichte informatie uit het register kunnen afleiden. Deze gegevens zullen zij dan zelf moeten vergaren en vastleggen in de administratie.

Gezien het feit dat de aangewezen autoriteiten en de FIU een zekere opsporings- en toezichtstaak hebben, zullen zij toegang hebben tot aanvullende gegevens: (1) geboortedag, -plaats en -land, (2) adres, (3) BSN en/of buitenlands fiscaal identificatienummer (TIN), (4) aard, nummer en datum en plaats van uitgifte van het document met behulp waarvan de identiteit is geverifieerd of een kopie van dat document en (5) documentatie waarmee wordt onderbouwd waarom een persoon de status van UBO heeft en de omvang van het daarbij horende (economische) belang.

Naar alle verwachting gaat de Kamer van Koophandel het register beheren. De gegevens bereiken het register doordat deze aangeleverd dienen te worden door de vennootschappen en juridische entiteiten zelf. Een UBO mag zijn medewerking aan de aanlevering van deze gegevens niet onthouden. Meldingsplichtige instellingen krijgen daarnaast in zekere zin een handhavingsfunctie: zij dienen informatie die in hun bezit is en die afwijkt van het register kenbaar te maken aan het register.

Autoriteiten die zijn belast met verantwoordelijkheden op het gebied van tegengaan van witwassen, financiering van terrorisme of andere vormen van financieel economische criminaliteit zullen, afhankelijk van de omvang van hun taak, worden gerechtigd of verplicht tot het doorgeven van gegevens die van het register afwijken. Het is nog niet duidelijk wie formeel belast zal worden met de handhavingstaak ten aanzien van het (correct) aanleveren van de UBO-gegevens en wie bevoegd zal worden tot het eventuele uitschrijven van boetes.

4. Een waterdicht systeem?

Ondanks de strenge eisen, lijkt de UBO-regelgeving niet op alle punten waterdicht. Er zijn een aantal manieren waarop men kan zorgen dat men buiten de werkingssfeer van het UBO-register valt.

4.1. Trustfiguur
Men kan ervoor kiezen te werken via de figuur van de trust. Voor trustfiguren gelden ingevolge de richtlijn namelijk andere regels. Ook voor trusts moet een register worden ingevoerd. Dit register is echter niet openbaar toegankelijk zoals het UBO-register.

De anonimiteit van de personen achter een trust blijft op deze manier beter gewaarborgd. Voorbeelden van trustfiguren zijn de Anglo-Amerikaanse trust en de Curaçaose trust. Ook bestaat er in Bonaire een figuur vergelijkbaar aan de trust: de DPF. Dit is een bepaald type stichting die, anders dan de trust, rechtspersoonlijkheid bezit. Zij wordt beheerst door de BES-wetgeving.

4.2. Verplaatsing zetel
De vierde antiwitwasrichtlijn spreekt met betrekking tot haar toepasselijkheid over ‘… binnen hun grondgebied opgerichte vennootschappen en andere juridische entiteiten’. Deze zin impliceert dat ondernemingen die worden opgericht buiten het grondgebied van de lidstaten, maar later hun werkelijke zetel verplaatsen naar een lidstaat niet onder het UBO-register vallen.

Men kan bijvoorbeeld denken aan populaire rechtsfiguren als de Jersey Ltd., de BES B.V. en de Amerikaanse Inc. Ook een DPF kan beslissen haar werkelijke zetel naar Nederland te verplaatsen en de activiteiten als DPF voort te blijven zetten.

5. Aanstaande wijzigingen?

Het is de vraag of de Europese Unie bovenstaande mogelijkheden tot ontwijking van de UBO-wetgeving zal willen laten voortbestaan. Echter zijn er momenteel nog geen concrete aanwijzingen dat hier op korte termijn verandering in komt. In het op 5 juli door de Europese Commissie ingediende wijzigingsvoorstel heeft de Commissie verzocht om een aantal wijzigingen, waar een wijziging op voornoemd punt geen onderdeel van uitmaakt.

Het is daarnaast nog niet duidelijk of de wel voorgestelde wijzigingen daadwerkelijk doorgevoerd gaan worden. Desondanks zal het niet verkeerd zijn rekening te houden met de voorgestelde wijzigingen en de mogelijkheid dat op een later punt ook andere wijzigingen zullen kunnen worden doorgevoerd. De vier belangrijkste thans voorgestelde wijzigingen zijn de volgende:

  1. De Commissie stelt voor het register volledig openbaar te maken. Dit betekent dat de richtlijn aangepast zal worden op het punt van de gegevensinzage door personen en organisaties die een legitiem belang kunnen aantonen. Waar hun toegang eerder beperkt kon worden tot de eerder vermelde minimumgegevens, is het register ook voor hen nu volledig openbaar.
  2. De Commissie stelt voor het begrip bevoegde autoriteiten in te vullen met de volgende definitie: “.. de publieke autoriteiten waaraan taken zijn toegewezen op het gebied van de bestrijding van het witwassen van geld en terrorismefinanciering, met inbegrip van belastingautoriteiten en autoriteiten die de opdracht hebben het witwassen van geld, daarmee verband houdende basisdelicten en terrorismefinanciering te onderzoeken of te vervolgen en criminele activa op te sporen, in beslag te nemen, te bevriezen en te confisqueren”.
  3. Om meer transparantie en een betere mogelijkheid tot identificatie van de UBO’s te creëren, vraagt de Commissie om interconnectie van de nationale registers van de lidstaten.
  4. Daarnaast stelt de Commissie in haar voorstel voor om het UBO-percentage van 25% in bepaalde gevallen te verlagen naar 10%. Dit zal dan het geval zijn voor juridische entiteiten die een passieve niet-financiële entiteit zijn. Dit zijn “.. entiteiten die functioneren als intermediaire structuren, zelf geen inkomsten genereren, maar veelal inkomsten uit andere bronnen doorsluizen”.
  5. Men stelt voor om de uiterlijke implementatiedatum te verleggen van 26 juni 2017 naar 1 januari 2017.

Conclusie

De komst van het openbare UBO-register zal ingrijpende gevolgen hebben voor ondernemingen in de lidstaten. Personen die direct of indirect meer dan 25% van het (aandelen)belang van een onderneming niet zijnde een beursgenoteerde vennootschap bezitten zullen op privacygebied een hoop in moeten leveren, waardoor het risico op onder meer chantage en kidnapping toeneemt, ondanks het feit dat Nederland wel heeft aangegeven haar best te zullen doen deze risico’s zoveel als mogelijk in te perken.

Daarnaast zullen een aantal instanties meer verantwoordelijkheden krijgen op het gebied van het bemerken en doorgeven van gegevens die afwijken van de gegevens in het UBO-register. De komst van het UBO-register kan goed ten gevolg hebben dat men een toevlucht zal nemen tot de figuur van de trust, of een buiten de lidstaten gevestigd rechtsfiguur die vervolgens haar werkelijke zetel kan verplaatsen naar een lidstaat.

Of deze constructies ook in de toekomst tot de opties zullen blijven behoren, zal nog moeten worden bezien. Het huidige wijzigingsvoorstel van de vierde antiwitwasrichtlijn houdt op dit punt nog geen wijziging in. In Nederland dient men momenteel voornamelijk rekening te houden met een mogelijke wijziging in de 25%-grens, een voorstel tot interconnectie van de nationale registers en een mogelijke vervroegde implementatiedatum.

Juridische ondersteuning nodig over het Ubo register? Schakel een advocaat uit Eindhoven in.

1 2 8 9 10
Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
Spotify
Consent to display content from - Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from - Sound

facebook lawandmore.nl   instagram lawandmore.nl   linkedin lawandmore.nl   twitter lawandmore.nl